Anjakan Paradigma
Bos : Ada apa-apa pertanyaan ?
Staf A : Saya ade Tuan.
Bos : Ye, silakan.
Staf A : Saya rasa tak bole buat keja ni... sebab tak sesuai ngan perwatakan saya. Sya ni cepat marah, takut nanti gaduh lak ngan orang.
Bos : You cuba la dulu. Kalau dah mind-set tu cakap tak boleh, memang tak boleh la... (bos tetap cool gitu.)
Staf A : Bole tak biarkan saya ngan kerja yang dah biasa buat, sebab, sekurangnya tak ade contact ngan manusia. Kalau tak boleh juga, macam ni biarlah saya mengundur diri daripada syarikat ni. Biarlah saya cari makan kat tempat lain. (nada yang semacam mengarah... aik... ngan bos pun nak lawan ke?)
Bos : Kalau itu keputusan u, saya tak boleh buat ape-ape... terpulanglah... cuma syarikat dah berfikir masak2 tentang perubahan ini dan saya hendak anda semua menjadi agen perubahan demi memajukan syarikat.
Staf A : Terdiam... terkedu...
So, rasenye, kita ni sebagai orang yang makan gaji seharusnya akur dan patuh ke atas sebarang arahan yang telah dikeluarkan. Cuba dulu, jangan terus cakap tak boleh depan bos., walaupun kekadang tu, rasanya memang tak boleh buat, tapi, insyaallah boleh... Yes... Malaysia Boleh !!!!
Mungkin kita tak pernah buat job scope yang macam tu, tapi kite bole cuba. Jangan mengalah sebelum masuk ke medan perang.
Mungkin kita rasa tak sesuai ngan kerja tu, tapi at least, we learn something new, and let me tell u that at least the Management believes that u can do it, and also taken into consideration that they see the potential in you.
So, to everybody out there just accept the challenge and go for it.... remember that sometimes, it will take someone to recognise your strength and ability to perform the job... So believe in yourself....
16 Comments:
Kalau takut pada perubahan...sampai bila pun kita akan di takuk lama....kita kene lah mencuba untuk mengetahui setakat mana kemampuan kita dan dimana bakat terpendam kita...betul tak tee?
betoollll cikgu.... saya sokong 100% pendapat akak...kekadang tu, pikir jugak, derang ni tak bersyukur ke, dah ade kerja, ramai lagi kat luar sana masih menganggur.
kene la jadi pekerja yg versatile.. baru le boss sayang.. buat apa pun boleh.. setuju tak? :)
Adoi, Staff A tu cakap taknak interact dgn manusia. Duduk je la dalam hutan kalau camtu. And dia kata takut gaduh dgn manusia, la..selama ni, all the while dia interact dgn manusia asyik gaduh je la agaknya.
Memalukan aje this kind of people. Kalau nak bagi alasan tu, give a solid reasoning la..ada ke cakap taknak interact dgn manusia?
In my office pun ada sorang macam ni.Boss I memang cool and understanding. I yg naik berang. I cakap u are a manager, u should be able to handle things better than an officer like me could.
Terdiam dia langsung dia buat. Boss baik, I yg jadi boss pulak.kehkehkeh..Kadang2 this kind of people, kena put them right at the place. Baru tersedar. If not, naik lemak.
Sorry la kak tee, kita ni kalau cakap bab kerja and profesionalism, takde toleransi.
Kerja mesti buat sebaik mungkin.
Byk lagi org lain yg takde kerja, as you said...
hmm, masih ada gak org berfikir camni. kan best belajar benda baru? ha, dia kena belajar kawal marah tu
dalam zaman skrg ada gak manusia yg mengalah sebelum mencuba.
Sampai bila tak berubah takkan sampai pencen masih ditakuk lama
Skg kita hidup dizaman yg Highly Competitive... 1st habits dari 7 Habits Of Highly Effective People kena Be Proactive. Kena looks into positive sites of changes sbb changes itu mmg tidak buleh dielakkan. Take is as an opportunity to enhance ourselves... Chewah..berapi2 lak ayat den ari nie...
ayu :) den sotuju bebenor...
puteri :) tak tau la mentaliti org jenis macam nii... sebab kite kalau wat kerja tu memang sebolehnya nak buat de best... bukan nak bodek bos, tapi satu kepuasan utk diri sendiri..
syikin :) ha'ah la.. kena hantaq pi Anger Management course la cam ni...
ksya :) entahla akak, perangai manusia ni kekadang tu tak dapat kita nak agak...ade agenda tersendiri kot ?
nbk :) what are the other 6 Habits Of Highly Effective People ? kite nak gak tau... ye la ilmu kan. tak pun why don't u post an n3 'bout these habits... at least all the bloggers bole ambik panduan...
yg pasal pro-aktif tu , sendiri mau ingat la...
nie yang susah kalau masih ada orang berfikiran macam nie..
selalu dengar Pak Lah dok membebel pada orang gomen suruh dorang improve.. tapi tu lah, kalau mentaliti dorang dah takmo tukar, sampai bila2 pun orang gomen akan kerja macam tu.. takkan boleh nak setanding dengan syarikat swasta..
uikss panjang lah pulak.. tu baru sikit baru tu pendapat.. muahahaha.. hahaha..
sebenarnya masih sakit ati pasal buat pasport bulan lepas tak abis2 lagik nie.. muahaha.. hahaha..
If you still cannot do it, OR you feel like not doing it, or you simply do not want to do it as a matter of your (Victoria) principle, there comes the magic word, placed right on top of the door...read it carefully "EXIT" !!!
yeahhh finally update gak blog ni :)...hmm practical 15 tahun yang lalu..I think I should call you kak Tee laaa..kan kak tee
Tee...you request insyallah akan saya usahakan...
budakbudu :) totally agree with u 100%.
KS :) kak tee pun kak tee lahh... :) to be exact 13 yrs back.. masa tu 3rd yr.
nbk :) tq... gracias...
acik ila :0 sebenarnye, semuanye bergantung kepada diri sendiri... tapi rasenya a new generation of gomen staff la ni, hopefully akan membersihkan segala tanggapan negatif masyarakat terhadap perkhidmatan mereka ni..
Post a Comment
<< Home